Als het publiek denkt: ‘Wat ziet dit er allemaal natuurlijk en gemakkelijk uit,’ dan zijn cast en crew op hun hardst aan het werk. Terwijl de acteurs geen stap aan het toeval overlaten, merkt het publiek niets is van welke afspraak dan ook.
En dat ze zich mee laten voeren door de personages. Waarom doen die wat ze doen? Wat speelde er in de binnenwereld? Was die ondenkbare daad dus misschien toch niet zo ondenkbaar? Als mensen zich kunnen verplaatsen in anderen, ontstaat er ook meer grip op de eigen binnenwereld. Dat vraag ik dan ook van de acteurs. Met welk gezelschap ik ook werk, ik wil het uiterste uit de acteurs halen. Met middelmatigheid maak
je geen goede voorstelling.
Plannen voor een voorstelling?
Eerste actie: bel of mail mij.
Ketner en Theuns - Cabaretduo
“Wij hebben inmiddels een paar voorstellingen met Niels gewerkt. De eerste keer dat hij langskomt,
zijn we altijd een beetje bang. Want dan laten we zien wat we hebben en we weten dat hij alles overhoop gooit. En moeilijke vragen gaat stellen. ‘Wat wil je hiermee overbrengen? Wat wil je dramaturgisch bereiken? Waarom doe je dit?’ En daarna begint zijn toewijding. Hij is van begin tot eind bij het proces en verliest geen moment uit het oog wat het publiek en wat de compositie nodig heeft. Zijn ideeën zijn geniaal, ofwel door hun eenvoud, ofwel door hun gelaagdheid. Zijn feedback maakt direct het verschil. Het enige nadeel aan Niels is dat je niet meer zonder hem kunt.”
“Niels is een vriend en een collega. Iemand waar je van op aan kan. Wat ik in Niels bewonder, is zijn gedrevenheid, ambitie en totale toewijding aan het vak.
Niels is flexibel en meedenkend. Producties en projecten blijven in ontwikkeling, zijn gecompliceerd maar uiteindelijk creatief, schoon en goed georganiseerd.
Bewonderenswaardig vind ik hoe Niels zijn grote ideeën weet te vertalen tot ingenieuze, creatieve en zeer gedetailleerde producten. Als Niels iets doet, doet hij het goed!”
“Toen we onze muziektheatervoorstelling voor het eerst aan Niels lieten zien, zei hij: ‘Ik heb geen idee wat jullie staan te doen.’ En toen begon het keiharde werken. Totaal toegewijd zette hij de hele voorstelling, gaf ons constant feedback op ons acteren en liet het ons honderd keer overdoen. Hij heeft een bijzonder oog voor compositie en voor wat het publiek nodig heeft. Zijn ideeën zijn geniaal, ofwel door hun eenvoud, ofwel door hun gelaagdheid. Hij was van begin tot het eind bij het proces, verloor ons geen moment uit het oog. Zijn rake feedback, zelfs in de pauzes van een voorstelling, maakte direct het verschil. Wij zouden iedere volgende productie met een gerust hart aan hem toevertrouwen.”